Pages

Tips dpt kunci part 2

Wah kemain lg tajuk.tak nak kalah.part 2 kenkonon.hahaha.

Ok sbb aku xboleh tido.meh aku share ape yg aku buat lepas sesi complaint   mengcomplaint dgn developer psl rumah yg bnyk masalah tu settle.

Bila korg dah puas hati dgn rumah korg.i mean korg rasa rumah tu dah selamat dihuni so boleh la proceed dgn next step.

Sebenarnye mende2 ni dah boleh pikir before dpt kunci lg.tp yela kang kemain xmenyempt nak pikir dan2 rumah delay 2/3 tahun xke sentap.haha.

Mcm aku,rumah yg en husband beli tu delay almost 2 years.bayangkan xsentap kau,beli sebelum kau kawin last2 dpt kunci masa anak dah pndai berjalan.πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚.ok xpyh cite lelebih kang aku sentap terus malas nak karang ayat panjang.

Here aku bgtahu la ape yg kitorg buat lepas kitorg dpt kunci


I) start carik konsep and idea rumah 

Mende first opkosla kene carik konsep dan idea rumah.ruang tamu nak mcm mana.kitchen nak mcm mana.masterbedroom nak mcm mana.konsep pulak skang kemain bnyk modern,modern kontemperari,bali, minimalis.kemainnn.bnyk.for those yg beli rumah baru.means perumahan baru,maybe ada advantage dr segi nak dpt idea rumah tu dr show house yg korg tgk.one tips kdg2 idea2 kat show house tu berguna gak.kitorg ada gak amik idea utk our wardrobe kat masterbedroom dr rumah contoh yg kitorg tgk.

Masa lepas sign snp aku n laki aku siap g rumah2 contoh kat kawasan perumahan lain yg baru bukak lg.sbb nak tgk rumah contoh diorg.kot kalau berkenan tanya dgn sale person tu sape contractor minx no.yela tgk real dgn dlm laptop or majalah mana sama ye dakk.

selain tu,kalau still malas ape susah berlambak idea2 skang kat dlm internet.google and search.suka decide jela.

Lepas tu korg dah kene start decide mana yg korg nak tambah mana yg korg nak adjust utk rumah.

2) buat budget 

Sbb tu aku advise pilih concept.dr concept korg boleh start utk buat budget.n ada roughly idea bape yg korg kene spend utk rumah.tp kalau xde idea n konsep nk caca marba pon xde hal.dah rumah kau.lantak kau la nak mcm mana pon 😁😁

3) survey contractor 

Bila dah ada budget.ada idea n konsep boleh la start survey contractor.another tips,kalau nak murah carik sendiri contractor utk setiap expertise yg diorg dah master.amboii ayat..kemain.maksudnye..korg akan save banyk kalau carik and deal sendiri (direct) dgn setiap contractor utk setiap part kat rumah.contohnya.deal direct dgn org buat plaster ceiling sendiri lagi murah dr korg bg bulat2 kat interior designer compny.carik electrician sendiri lg murah dr kau g bg kat org plaster ceiling terus.

Tp hati2 sbb risk yg kau amik bila deal direct is boleh jd contractor yg kau amik tu hazab.diorg punya keje cincai sbb tu murah.and hati2 for those yg beli rumah baru.kdg2 ada sindiket yg park kereta depan rumah bila kau dtg tgk rumah masa first2 dpt kunci diorg akan harung korg mcm semut n ckp diorg buat langsir la.plaster ceilingla.grill la.diorg akan bg harga kaw2 murah.tp risiko nya selalunya org2 mcm ni diorg punya keje kdg2 cincai.kitorg terkene dgn plaster ceiling.serious lepas tgk hasil mmg menangis.xcantik.xkemas.dr mula2 nak save 2k last kene amik another contractor utk betulkan balik keje diorg yg xsemenggah tu.

Another tips utk contractor lg is korg boleh amik contractor yg disuggest oleh contractor lain n deal sendiri.contohnye,masa buat kitchen kabinet tu,our contractor panggil electrician utk psg suma kitorgnye punya brg elektrik.mcm mana aku tau? Of course mak jemah kepoh.duduk dan tunggu diorg buat keje.haha.so iols minx quotation utk psg perkakasan elektrik yg lain.compare n lg murah.ape lg.set appointment n bayo deposit terus.settle.


4) cari furniture 

Utk barang furniture n electronic appliance mmg mostly brg rumah aku beli time home fair.

Why? 

Satu sbb bnyk choice n brand.senang nak compare.second of course time fair adalah time paling senang nak paw penjual dgn berbagai2 free gift.muhahaha(gelak jahat) 

Contohnye.brg dapur rumah aku kitorg beli time home fair 2012 kt kl.aku g kat almost suma brand.minx quotation utk fridge,washing machine,oven,microwave,hood and stove and of course ape free gift yg diorg boleh kasi.pastu aku tanya lg brg aku boleh simpn berapa lama n berapa cost transportation utk ke johor.

So make it short lepas compre price,warranty n of course service kitorg decide amik electrolux.

Kau bygkan dgn rumah aku delay,diorg still boleh bg harga yg murah walaupun mostly brg yg aku order tu dah discontinued( tp of course diorg ganti dgn brg latest version) n aku still save almost 6k.xke kembang en husband punya lobang idong dengar.dah la xde transportation charges dgn free gift berlambak.dr kl ke jb ok.mcm mana aku tau? Aku amik suma no serial brg2 yg aku order ni aku g other kedai minx harga pling murah diorg boleh kasi.😁😁😁bukan satu kedai aku g almost 3-4 kedai semata2 nak puaskan hati utk dpt tahu yg harga tu mmg murah.hazabedag betul perangai.

Tips dia masa book kene bgtahu rumah korg xsiap lg,deposit diorg boleh tahan berapa lama.


5) plan

Bila dah ada contractor n furniture plan betul2.ape yg perlu buat dulu ape yg perlu buat kemudian.if korg mmg betul2 budget utk buat suma sekaligus.like my house.kitorg buat wiring first sbb tu step paling  berhabuk.wiring utk cctv,aircond,alarm(if ada),wifi and etc.lepas tu baru start dgn plaster ceiling,kitchen kabinet and last baru pasang gril.baru la masukkan suma furniture.

Ok tu je yg aku ingt utk progress masa buat rumah hari tu.kalau tetibe aku rasa ada yg tertinggal nanti aku update kemudian ye.ok bye.

Tq sudi baca.😁

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © farhana azeruddin | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in