Pages

resepi mangga asam boi

Bismillahirahmanirahim.

Hi suma.ari nie debab asik tido je keje dia.so boleh apdet belog aku hihi.

Ok semlm terajin sikit.so pikir2 nak buat ape dgn barang rumah yg agak limited nie(kita sewa homestay so guna suma barang tuan rumah kedaung punya).


Sbb mangga asam boi nie dah viral.so tekak pon teringin.nak beli tak de idea nak beli kat mana.plus dok terpikir eh tak tumpah ke kuah asam boi tu kat baju posmen nanti.eh. So meh kita buat meh.resipi nie senang gile.bak kata bapak aku.tido pejam mata pon boleh buat.

Resipi nie aku belajar kat belog famous kak azlita masam manis tu.tp biasala belajar lain aku buat lain.hahaha

Reseipi

Bahan2
4-5 biji mangga muda
10 biji lada merah kecik(aku xkuat pedas sgt)so mmg pedas gile.5 biji pon dah cukup
10 sudu gula(aku guna gula merah lebih healthy katanyee)
Satu paket asam kecut
Satu paket asam boi( yg mkn dgn jambu-yg nie aku tambah sendiri)
2 biji limau nipis

Cara2
Potong mangga ikut sukala nak square ke sfera ke memanjang ke.
(Kak azlita share suh rendam dgn air kapur.air kapur xde aku rendam air garam.hahahhaha)dlm seploh minit.lepas tu toskan.
Pastu potong cili.limau nipis.masukkan kat dlm campuran mangga yg dah ditos tu.
Masukkan gula,asam kecut n asam boi.gaulkan.
Dah siap masuk dalam tupperware simpan dlm aisbox(peti ais).simpan dlm 5-6 jam.then tarraaaa.



Siap!!!.alhamdulillah sedap utk dibedal.ok bye!

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © farhana azeruddin | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in