Pages

perenthood talk(la sgt)

Bismillahirahmanirahim.

Aku selalu ragu2 dgn menda yg da buat utk zafra.walaupun aku rs mcm aku dah bg yg terbaik utk anak aku tp still kadang2 mcm xconfident yg aku buat tu betul.kadang2 aku rasa mcm xbersyukur pon ada tp biasala manusiakan.selalu lupe diri.pdhl kalau nak ikotkan ape yg allah berikan mesti ada sebabnye.

Contoh #1 
Aku tgk ada baby tu umur dia 8 bulan dah 4 batang dah gigi keluar.tp zafra umur dah sethn gigi baru 3 batang.itupon sebatang tu tumbuh separuh.so time tu aku dah pikir anak aku nie lambat ke development dia? Aku salah ke didik anak aku? Nape gigi dia xtumbuh2??pdhl aku siap jumpa dentist lg tanya mcm2 utk gigi zafra ms dia umur 6 bulan.hahahaha.tp nape jd mcm tu?

Contoh # 2
Kawan aku bg anak dia makan suma menda.xpyh ikot pon yg 4 days rules tu.alasan dia nanti anak boring.dia dah tanya pead dia.paed dia suh bg suma.campur suma xpyh ikot rule2 bagai.paed dia bagus.org ramai dtg tempat paed dia.time tu aku dah down gile2 da.aku rasa mcm aku salah didik anak aku ke? Aku salah ke bagi mkn anak aku? Nape aku xjumpa paed mcm tu? Pdhl aku dah tanya 3 doc.tiga taw suma suh ikot 4 days rules tu.ke doc tu tipu aku? Hahaha


Tp bila aku pikir2 balik actually ape yg aku xdapat tu adalah benda yg allah rasa terbaik utk aku.contohnya mcm contoh 1 mungkin allah bg gigi zafra keluar lambat sebb allah nak bg aku senang.yela zafra kan still menyusu badan lg.bayangkan kalau gigi dia tumbuh awal x ke meroyan meraung setiap kali zafra asah gigi dia masa tgh menyusu??nie pon aku selalu dok complaint sakit kene gigit ms tiga batang.kalau keluar awal lgla.nak menanggung hazab masa dia 8 bulan.sakit woo.

Laki aku selalu ckp.you are the best mum to take care my daughter.others i dont give a sh*t what they want to do with their kids.sbb kalau anak bie sakit bukan diorg yg akan xtido utk jaga anak bie.tp u.her mum.so biarla.kalau sakit anak diorg.bukan anak kita.yg penting kita dah usaha.now everything kita serah pada allah.tawakal.

Aku bersyukur gakla sbb laki aku perangai dia xsama mcm aku.sbb tu dia slalu ckp u need to remember im not a fully malay!!typical malay.im half indian.not like u.hahaha.bile aku kawen dgn laki aku baru aku perasaan peel dia.yg aku belajar dlm our parenthood journey.

Meh aku bg sikit tips dlm parenthood journey kitorg.

# 1 selalu ada pendpt pakar or pendpt kedua.
Kita selalu ckp kita dah buat yg terbaik utk anak kita.dgn ikot ape yg org suh buat.sbb kita tgk anak dia berjaya or doc tu klinik ramai.tp kita lupe doc tu pon manusia biasa.org yg anak dia kita rasa genius tu pon manusia biasa.xperfect so setiap kali aku bg cdgn yg pelik2 utk zafra laki aku akan diam n akan ckp try tanya doc nie pulak mcm mane.or try search internet kata ape.or kalau doc nie ckp mcm nie (kalau dia xpuas hati) dia akan ckp ok kita g klinik lain try tanya. Mmgla xsemua org bertuah utk habiskan duit g jumpa doc ramai2 tp korg boleh buat mcm nie tanya doc kat klinik swasta kalau x puas hati esok g klinik kerajaan.bayar singgit je kan.kan.

# 2 dont easily give up n make ur own assumption.
Aku nie senang give up.senang gile give up.senang give up satu hal buat assumption sendiri satu hal.laki aku ckp as a mum n a wife tulang belakang family walau apepon we need to stay strong.kalau korg as a mum give up anak n laki korg mcm mane ye dok?so bile aku rasa time tu owh aku tgh give up.aku akan try take some time.n amik tempoh bertenang.pastu balik ke tips no 1.tanya pendpt pakar.hahaha.

#3 jgn senang sgt dgr kata org
Masa aku g klinik,aku selalu tanya doc ape yg terbaik utk anak aku.for example doc susu ape yg paling baik utk anak saya selain susu badan??actually baby nie sgt unique.diorg berbeza.ada baby tu family dia org berada tp dia xsesuai minum susu mahal.tp ada baby tu dtg dr keluarga yg xberapa senang tp dia xboleh minum susu murah.so ape yg perlu kita buat?u as a mum pls dont easily follow ape yg org lain akan ckp.u yg mengandungkan dia for sure u tahu lebih dr org lain.betul x? Naluri seorg ibu selalunya 95% adalah betul pada 3 thn pertama seorg anak.nie doc tu la yg bgtahu aku.kalau salah maksudnye dia tipu akula tu.hahaha.

#4 dont compare
Yg nie aku selalu buat.hahaha.stalk fb org.ig org.pastu tgk anak dia muda lg dah boleh jln.dah tumbuh gigi.so aku dah down.tp laki aku x.dia slalu ckp.pls dont compare.we cannot compare.every baby is different.yg penting kita yakin n xputus doa.mohon pada allah yg everything will be ok.fingerprint kita po  allah ciptakan berbeza2 of course ability kita juga allah jadikan berbeza2.

# 5 doa n tawakal
Ape yg kita buat kita kene tawakal.actually bukan parenthood journey je.dlm kehidupan seharian pon kita kene doa n tawakal betul x.bukan ke allah dah ckp.something yg kita rasa baik utk kita xsemestinya baik utk allah.sbb allah beri ape yg kita perlu bukan ape yg kita mahu.so berbalik pada allah mungkin  ape yg anak kita xdpt mungkin ada menda lain yg allah rancangkan.

So tuntasnye(hahaha mcm karangan spm) kita(aku sebenarnye) xperlu bersedih.first time jd mak.of course bnyk mende yg ko kene harung n lalui.so renung2 kan n selamat beramal.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © farhana azeruddin | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in