Pages

resepi churros senang

Bismillahirahmanirahim.

Hi suma!!!alhamdulillah dah settle dah satu masalah aku.masalah nak menggemukkan diri aku.hahaha.

Cite dia cenggini ari tu ntah kenapa asik nak mkn churros je.nie suma pasal tgk fb akak yg jual kekla.dah aku terjebak.nak kata mengandung check upt negative.

So aku merengek2 kat en husbeng nak churros.dia ckp dia boleh belikan kat singapore tu tp sila jgn complaintla kalau mende tu dah lembik by the time dia sampai rumah.

So sbb nak makan sgt.aku dgn gigihnye carik kat youtube resepi churros.sekali bile tgk eh.eh.eh.senang rupenye.xpyh bakar2la.maka hati pon gumbira sambil lompat bintang disitu.so meh aku kongsi resepi churros meh.

Resepi
1sudu mentega
1 sudu gula
1 sudu kecik garam 
1 sudu kecik esen vanila
1 cawan air
1 biji telur
1 1/4 cawan tepung gandum
Piping bag
Nozzle bentuk bintang

Cara2
Didihkan air
Masukkan mentega+gula+garam
Kacau dgn api yg medium.
Agak2 dah sebati.masukkan tepung sedikit-sedikit(aku ayak dulu tepung nie sbb xnak dia berketul) then kacau.(dgn api yg masih terhidup ye)

Sedikit tips xpyh nak berlagak sgt acah2 masterchef kacau guna pengacau ye sbb aku buat tersangkut2 adunan dah satu hal nak kene keluarkan).

Bila dah agak sebati.tutup api.ketepikan adunan.
Pukul telur dgn bekas yg lain.pastu masukkan ke dlm adunan yg telah diketepikan.masukkan esen vanila.
Then uli sebati.(make sure adunan tu dah sejuk sikitla baru masukkan telur ngan esen vanila dan uli kalau x terbakor kulit tgn)
Bila dah puas hati masukkan adunan dlm piping beg.pipe kan adunan panjang2 di atas permukaan rata.mcm bentuk buah belimbing tu.


 Mcm nie.tujuannye senang.bila             minyak dah panas angkat letak la.xpyh baru nak terhegeh2 pipe kat tgh2 minyak panas tu.

Panaskan minyak.bila minyak dah cukup panas utk menggoreng masukkan adunan yg dah dibentuk td ke dlm kuali.
Goreng sehingga warna kuning keemasan.

N tarraaa!!!


Sedia utk dingap.!!aku mkn churros nie dgn chocolate hersey n stroberi.serios sedap weyh.

Dah nak tulis tu je.kbye.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © farhana azeruddin | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in